|
Forum przeniesione na www.rnavspotters.pl/forum Forum RNAV polish spotters
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 2:05, 16 Paź 2006 Temat postu: reporting points and sectors |
|
|
Witam ponownie i przechodze do rzeczy. Jestem nowy dlatego prosze o wyrozumialosc i cierpliwosc.
Mam przed soba mapke gornych drog lotniczych oraz sektorow acc w Polsce.
Pyt.1. Czy sektory np. B albo C maja takie oznaczenie przypadkowo czy jest to (te litery) z czyms zwiazane.
Pyt.2. Czy samolot lecacy w sektorze J i wlatujacy w sektor C jest przejmowany przez kontrolerow z sektora C? Innymi slowy czy kazdy sektor ma swoja wlasna kontrole lotow? Jesli tak to czy ci kontrolerzy przekazuja sobie kontrole nad tymi samolotami?
Pyt.3. Jesli bede dokladnie w tym miejscu gdzie na mapie jest reporting point to co znajde tam? Jakis nadajnik czy jakas charakterystyczna budowle wysylajaca sygnaly? Co tam bedzie?
Pyt.4. Co jest w miejscu na mapie gdzie jest "radio navigation facilyty" ?
Czy jest to jakas np. wieza Tv ktora miedzy innymi wysyla sygnal samolotom czy jest to budynek, urzadzenie albo wieza tylko i wylacznie dzialajaca dla samolotow?
Uff. To narazie tyle.
Czolem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grztus
Administrator
Dołączył: 11 Maj 2006
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Radom/Warszawa
|
Wysłany: Wto 2:19, 17 Paź 2006 Temat postu: Re: reporting points and sectors |
|
|
Jacques Montreux napisał: | Pyt.1. Czy sektory np. B albo C maja takie oznaczenie przypadkowo czy jest to (te litery) z czyms zwiazane. | Oznaczenia te są raczej przypadkowe, pełną informację na ten temat znajdziesz w dziale ENR 2.2 [link widoczny dla zalogowanych].
Jacques Montreux napisał: | Pyt.2. Czy samolot lecacy w sektorze J i wlatujacy w sektor C jest przejmowany przez kontrolerow z sektora C? Innymi slowy czy kazdy sektor ma swoja wlasna kontrole lotow? Jesli tak to czy ci kontrolerzy przekazuja sobie kontrole nad tymi samolotami? | Każdy sektor posiada swoją własną częstotliwość podstawową, między innymi stąd właśnie istnienie punktów meldowania. Samolot mijający granicę sektorów musi zgłosić ten fakt kontroli, ta pokieruje go na kolejną częstotliwość. Jeśli się nie mylę, to nie każdy sektor ma swój własny ośrodek, np. Warszawa może obsługiwać na różnych częstotliwościach kilka sąsiednich sektorów, tak samo Rzeszów.
Jacques Montreux napisał: | Pyt.3. Jesli bede dokladnie w tym miejscu gdzie na mapie jest reporting point to co znajde tam? Jakis nadajnik czy jakas charakterystyczna budowle wysylajaca sygnaly? Co tam bedzie? |
Na początek powiem, że są dwa rodzaje reporting points: obowiązkowe punkty meldowania (compulsory), oraz punkty meldowania na żądanie (on request). Najprawdopodobniej w miejscu takim znajdziesz szczere pole. Punkty te bowiem mogą opierać się na punktach nawigacyjnych a nie radiopomocach. Oczywiście jeżeli za punkt meldowania zostanie obrana jakaś stacja VOR/DME, no to w miejscu takim znajdziesz właśnie ją. Nie ma w tym naprawdę żadnej filozofii. To czy dany punkt jest obowiązkowy, czy na żądanie można zobaczyć np. na mapce ENR 6.1-3.
Jacques Montreux napisał: | Pyt.4. Co jest w miejscu na mapie gdzie jest "radio navigation facilyty" ?
Czy jest to jakas np. wieza Tv ktora miedzy innymi wysyla sygnal samolotom czy jest to budynek, urzadzenie albo wieza tylko i wylacznie dzialajaca dla samolotow? | W zależności od rodzaju radiopomocy może być to stacja NDB (wycofywane z użytku, aktualnie niezgodne z przepisami ICAO) lub stacja VOR (z możliwością rozszerzenia o DME). Urządzenia takie nie są duże, radiostacja VOR którą widziałem osobiście miała podstawę o średnicy kilku metrów (taki blaszny okrągły kontener, wysokość z 1.5 metra), na niej antenę nie większą niż 4 metry (nie pamiętam już częstotliwości pracy stacji VOR, a to właśnie z niej wynika wysokość anteny). Stacje VOR możesz zobaczyć na którymś z pobliskich lotnisk komunikacyjnych, na pewno taką posiadają. Tu przykładowa fotka z [link widoczny dla zalogowanych] (jak widać jeszcze z czasów Air Polonii i B727 UPS...). Stacja VOR to to okrągłe pudło, które niejako zasłania dziób B737 Air Polonii. A [link widoczny dla zalogowanych] nieco nowowcześniejsza konstrukcja. W przypadku stacji NDB, ze względu na pracę w zakresach fal średnich (200-500 kHz) anteny mają już po kilka metrów wysokości.
P.S. W niektórych kwestiach mogę się oczywiście mylić, nie jestem pilotem ani pracownikiem ARL-u, a cała wiedza to tylko hobby
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 17:31, 17 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Grztus R.E.S.P.E.C.T. for You.
Pytalem sie o te punkty bo na UN 869 jest reporting point MIXAT. Jest tam miejscowosc Mikstat w ktorej znajduje sie duzy maszt RTV i myslalem ze moze on jest do tych celow tez wykorzystywany.
A wiesz moze dlaczego pasy startowe maja takie dziwne oznaczenia.
Np. w DUS sa dwa pasy. Moj ulubiony ma oznaczenie z jednej strony R23 a z drugiej 05L Dlaczego? Nie byloby prosciej np left nord i rigt nord albo nr1 i nr2. Podobnie jest na wszystkich innych lotniskach.
Wiesz cos na ten temat?
Pozdro i wielki szacun.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grztus
Administrator
Dołączył: 11 Maj 2006
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Radom/Warszawa
|
Wysłany: Wto 20:05, 17 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Oznaczenia pasów to rzecz święta!
Liczba (np. 05, czy 23) oznacza kierunek danego pasa podany w dziesiątkach, czyli odpowiednio 50 lub 230 stopni. Przy czym jest to kierunek przybliżony, pas może mieć rzeczywisty kierunek np. 52 lub 229 stopni i też będzie miał oznaczenia 05, 23. Warto zwrócić uwagę że jeden pas, to dwa kierunki, 50 stopni i kierunek odwrotny (czyli różniący się o 180 stopni) a więc 230 st.
Jeżeli na lotnisku są dwa pasy równoległe (nie wiem jak jest w DUS) to pasy oprócz oznaczenia kierunku otrzymują jeszcze znacznik: lewy (left), prawy (right), czyli L lub R.
W tej sytuacji pilot otrzymując zgodę na lądowanie np. na pasie 23R wie dokładnie o który pas chodzi. Gdyby oznaczenia były takie jak postulujesz, np. pas nr.1, nr.2, itd. to na każdym lotnisku z większą ilością pasów piloci by się gubili, gdyż musieli by sprawdzać który dokładnie pas odpowiada nr. 1 a który numerowi 4 itp. Najpewniej mielibyśmy przez to już kilka powtórek z Teneryfy...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jubell
Dołączył: 30 Gru 2005
Posty: 109
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: EPWA/EPSY
|
Wysłany: Wto 21:25, 17 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Wyprzedzając kolejne pytanie - skąd się biorą te kierunki, dlaczego są takie a nie inne. Otóż kierunki pasów wyznaczane są na podstawie "róży wiatrów". Co to takiego...? Jest to graficznie przedstawiony rozkład prawdopodobieństwa wystąpienia wiatów wiejących z danego kierunku oraz ich siły wyznaczony na podstawie długookresowych obserwacji i pomiarów. Krótko mówiąc, jeśli w ciągu roku z kierunku np. południowego wiatry wieją przez 10 miesięcy z różną siłą, to kierunek podejścia oraz kierunek startu (czyli orientacja pasa) będzie 180 stopni (oznaczenie pasa 18 )...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 2:30, 18 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Grztus - rozumiem ze wyznacznikiem tego jaki numer bedzie mial pas startowy jest rownoleznik oraz kat miedzy pasem a rownoleznikiem.
Tak?
Jubell dzieki za info. Rzeczy proste i logiczne.
A ja czasami czekalem na DUS zeby zaczal wiac boczny wiatr zeby byly spektakularne ladowania i nic. Teraz juz wiem ze sie tego chyba nigdy nie doczekam.
Acha Grztus - tak, w DUS sa dwa rownolegle pasy. Maja takie same oznaczenia ale jeden jest R a drugi L.
Jeszcze raz dzieki.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jubell
Dołączył: 30 Gru 2005
Posty: 109
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: EPWA/EPSY
|
Wysłany: Śro 10:31, 18 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Jacques Montreux napisał: | Grztus - rozumiem ze wyznacznikiem tego jaki numer bedzie mial pas startowy jest rownoleznik oraz kat miedzy pasem a rownoleznikiem.
Tak?
Jubell dzieki za info. Rzeczy proste i logiczne. | proste i logiczne, ale chyba jednak nie zrozumiałeś... wyznacznikiem tego jaki numer będzie miał pas jest właśnie róża wiatrów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 1:37, 19 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Nie no Jubell juz nic nie rozumiem.
Zaluszmy ze mamy pas np.23. I co dalej? Skad to 23.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jubell
Dołączył: 30 Gru 2005
Posty: 109
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: EPWA/EPSY
|
Wysłany: Czw 8:32, 19 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Jacques Montreux napisał: | Nie no Jubell juz nic nie rozumiem.
Zaluszmy ze mamy pas np.23. I co dalej? Skad to 23. | raczej co wcześniej
pas 23 oznacza, że kierunki wiatrów przez większą część roku są około 230 stopni.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 15:35, 19 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
230 stopni wzgledem czego?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Rasog
Dołączył: 20 Gru 2005
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Dębica
|
Wysłany: Pon 22:14, 30 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Jacques Montreux napisał: | 230 stopni wzgledem czego? |
Najprościej. Pólnoc oznacza trawers zero stopni. I tak dalej idąc zgodnie z ruchem wskazówek zegara po busoli(kompasie).
Pólnocny-Wschód- 45 stopni
Wschód- 90 stopni
Południowy-Wschód 135 stopni
Południe 180 stopni
Południowy-Zachód 225 stopni
Zachód 270 stopni
Północny-Zachód 315 stopni
Północ 360-0 stopni
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|