|
Forum przeniesione na www.rnavspotters.pl/forum Forum RNAV polish spotters
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 1:41, 16 Paź 2006 Temat postu: skad i dokad? |
|
|
Witam Panie i Panowie. Gratuluje profesjonalnej strony dla milosnikow lotnictwa. Macie moj ogromny R.E.S.P.E.C.T.
Jestem milosnikiem lotnictwa od dawna ale od niedawna zaczalem zglebiac ten temat. Mieszkam niedaleko DUS wiec jak mozna sie domyslec widoki sa calkiem cool.
Mam pare pytan.
1. Na innych forach sa takie wyjadaki ktorzy potrafia na podstawie godziny, korytarza i linii lotniczych rozszyfrowac skad taki samolot leci i dokad. Czy ktos z was wie jak to zrobic. Wakacje zawsze spedzam niedaleko reporting point AMUTO i czasami ciekawe maszyny tamtedy lataja. Byloby milo wiedziec skad i dokad taki np. B747 leci.
2. Co to znaczy spotting? Czy to znaczy obserwowanie samolotow czy robienie im zdjec. Czy spotterem mozna nazwac czlowieka ktory ma z tego dochody czy moze to byc tez osoba ktora robi to tylko w wolnych chwilach?
Wiem, wiem moje drugie pytanie jest dla was pewnie takie jak dla prof. matematyki pytanie o 2x2.
Sorry - dopiero zaczynam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grztus
Administrator
Dołączył: 11 Maj 2006
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Radom/Warszawa
|
Wysłany: Pon 2:10, 16 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Spotting odnosi się do każdego kto obserwuje, w naszym ujęciu domyślnie chodzi o samoloty. Także niezależnie od tego, czy robisz zdjęcia, obserwujesz przez lornetekę, czy tylko słuchasz na skanerze radiowym korespondencji lotniczych - stajesz się spotterem.
Wielu spotterów, którzy już opanują techniki robienia zdjęć i ich obróbki, próbuje rozwinąć swoją pasję w zawód albo przynajmniej stworzyc z tego sposób na dorabianie - oczywiście nadal pozostają spotterami
Profesjonaliści, którzy non-stop mają publikacje w gazetach lotniczych, to również spotterzy, choć nie zawsze jest to już tak dosłowne ujęcie ich zajęcia.
Ale w kręgach lotniczych nikt się nie próbuje dzielić na takich i owakich, jest jedna spotterska brać i tyle!
Co do pytania pierwszego odniosę się na razie tylko w ten sposób: wystarczy krótka ale aktywna obecność na forum (chociażby 1 miesiąc) byś mógł już zacząć sam rozpoznawać linie lotnicze, typy maszyn i trasy (oczywiście nie wszystkie, bo nawet ja tego nie potrafię, ale przynajmniej kilka).
Gdybym w tym momencie zrobił głęboki wywód na zadane przez ciebie pytanie, tłumacząc wszystko krok po kroku, to:
- przeczytałbyś tekst i połowę jego zapomniał już na wstępie
- byłaby to prawdopodobnie zbyt duża dawka informacji na raz
- pozbawiłbym ciebie przyjemności własnej pracy nad sobą i zdobywania wiedzy we wspomnianych zakresach
Pozwól zatem, że na tym na razie poprzestanę swoją odpowiedź.
Oczywiście wszystkiego co ciebie interesuje stopniowo się dowiesz
Pozdrawiam!
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez grztus dnia Pon 2:18, 16 Paź 2006, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 2:18, 16 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Acha zapomnialem jeszcze o tym.
Samolot lecacy z Bukaresztu do Sztokholmu lecac nad terytorium Polski bedzie korzystal najprawdopodobniej z UN133.
Oto moje pytania.
1. Czy samoloty zawsze lataja najprostrza droga w linii prostej?
2. Czy jest mozliwe zeby samolot lecacy z Warszawy do Lisbony najpierw polecial w kierunku Wloch a potem nad Morzem Srodziemnym przez Hiszpanie do Portugalii? Pytam sie bo znajomy mowil ze lecac z Warszawy do USA (chyba do Nowego Jorku) to najpierw polecieli nad Grenlandie a potem wzdluz wybrzezy Kanady do NY.
3. Czy samolot moze byc kierowany na rozne korytarze. Np. ten z Bukaresztu do Sztokholmu. Czy mozliwe jest zeby nad JED skierowali go na UL981 w kierunku na CZE potem na UP733 w kierunku NE a potem gdzies kolo GRU spowrotem wrzuca go na UN133. Czy to jest mozliwe?
Dzieki. Do uslyszenia / przeczytania
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 2:25, 16 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Dzieki Grztus za odpowiedz. Wlasnie sprawdzilem w Longman Dictionary of contemporary English znaczenie slow "spot" i "spotter".
Wszystko jasne - dzieki.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 2:41, 16 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Linie lotnicze typ maszyny oraz korytarz/droge powietrzna rozpoznaje bez problemu. Ale z reszta gorzej. Skad mam wiedziec czy samolot leci do Warszawy czy tylko sie na nia kieruje a potem dalej do Sztokholmu. Juz nie mowie o tym jak wpasc skad leci moze z Budapesztu, moze z Sofii albo z Aten.
No ale Ok. Wiele rzeczy w zyciu uczylem i dowiadywalem sie krok po kroczku. Tym razem tez tak zrobie ale jesli ktos bylby tak mily to bedzie mi rowniez milo
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grztus
Administrator
Dołączył: 11 Maj 2006
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Radom/Warszawa
|
Wysłany: Pon 16:31, 16 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Jacques Montreux napisał: | 1. Czy samoloty zawsze lataja najprostrza droga w linii prostej? | Samoloty latają trasami najekonomiczniejszymi dla danej linii lotniczej. Przeważnie chodzi więc o najkrótszą trasę pomiędzy lotniskami startu i lądowania, przy czym nad każdym krajem samolot leci pomiędzy punktami nawigacyjnymi, przeważnie jakąś wyznaczoną w ten sposób drogą lotniczą. Pilot może jednak poprosić kontrolę o skierowanie go na jakiś punkt na skróty (tak było niedawno z pewnym porannym B747 Cathay Pacific na trasie Hong-Kong - Frankfurt, normalnie leci on po UL980 i nad Łodzią skręca w stronę FRA, ale ze względu na spóźnienie szedł sporym skrótem nad Polską, przelatując nad Częstochową).
Trasy samolotów nie są oczywiście liniami prostymi, gdyż lata się po tzw. ortodromach lub loksodromach. Dużo zależy też od kontroli, która może zezwolić na wykonanie skrótu, lub nakazać trzymanie się pewnej trasy.
Niektóre samoloty, choć nad Polską miały by bliżej, nie wlatują w naszą przestrzeń, tylko wychodzą np. nad Bałtyk. Dzieje się tak w tych przypadkach, kiedy strata paliwa na ciut dłuższej trasie (np. 30 NM) jest rekompensowana zyskiem z niepłacenia 2000$ za dany samolot organom takim jak ARL (Agencja Ruchu Lotniczego). Jak pisałem, wszystko jest sprawą ekonomii, przy czym zużycie paliwa (czyli długość trasy) nie jest jedynym wyznacznikiem ekonomii trasy.
Jacques Montreux napisał: | 2. Czy jest mozliwe zeby samolot lecacy z Warszawy do Lisbony najpierw polecial w kierunku Wloch a potem nad Morzem Srodziemnym przez Hiszpanie do Portugalii? Pytam sie bo znajomy mowil ze lecac z Warszawy do USA (chyba do Nowego Jorku) to najpierw polecieli nad Grenlandie a potem wzdluz wybrzezy Kanady do NY. |
Najlepsza odpowiedzią będzie [link widoczny dla zalogowanych]. Wpisując dwa punkty uzyskasz zobrazowanie najkrótszej trasy lotu, co da ci mniej więcej pojęcie o tym, czy samolot przelatuje nad tobą, czy leci 300km dalej. Nie należy tej strony traktować jako absolutnie dokładną, ale w przybliżeniu można się już wiele dowiedzieć. Wpisz sobie trasę WAW-JFK i zobaczysz, że twój kolega leciał niemal najkrócej jak się dało (pamiętaj, że Ziemia jest w przybliżeniu kulą). Akurat z ruchem nad Atlantykiem sprawa się komplikuje, gdyż jest on bardzo restrykcyjnie kontrolowany i linie lotnicze muszą się podporządkować pewnym ustaleniom.
Jacques Montreux napisał: | 3. Czy samolot moze byc kierowany na rozne korytarze. Np. ten z Bukaresztu do Sztokholmu. Czy mozliwe jest zeby nad JED skierowali go na UL981 w kierunku na CZE potem na UP733 w kierunku NE a potem gdzies kolo GRU spowrotem wrzuca go na UN133. Czy to jest mozliwe?
| Myślę że punkt 1 sporo już w tej kwestii wyjaśnił.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 0:50, 17 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Dzieki za odpowiedz. Jestem pod wrazeniem wiedzy. Nie wiedzialem ze za przelot nad terytorium Polski trzeba placic 2000 zielonych.
Jestes pilotem czy studiowales cos zwiazanego z ruchem lotniczym?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 1:23, 17 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
To jeszcze raz ja.
Widze Grztus ze jestes naprawde niezle obcykany w tych tematach dlatego mam jeszcze jedno pytanko. Powinienem moze zalozyc nowy temat ale niechcialbym zapychac strony glownej jeszcze jednym tematem, tymbardziej ze bedzie pewnie krotka odpowiedz.
Otoz na wszystkich stronach internetowych niemieckich lotnisk jest link do "przyloty" i "odloty" w ktorych mozna zobaczyc dokladna liste samolotow ktore wystartuja i wyladuja, ktory spozniony, ktory wlasnie koluje, ktory wlasnie podchodzi do ladowania, itd. Jak sie kliknie na dana maszyne to wyskakuja informacje skad albo dokad leci, czy non stop + informacje o lotnisku docelowym nie mowiac juz o tym ze jest napisane jakie linie i jaka maszyna.
Szukalem podobnych rzeczy na stronie internetowej "Lawicy" i "Okecia" i...nic. Zle szukam czy nie ma takich danych typu kto i o ktorej, skad, dokad,itd na stronach www tych lotnisk?
Mam jeszcze taka mala prosbe. Czy nie wiesz gdzie mozna znalezc mapki z rozkladem drog powietrznych nad Niemcami? Przeszukalem wszystkie mozliwe strony niemieckie. Jest tam absolutnie wszystko oprocz tych mapek. Chodzi mi o takie jak mapa Polski ENR6.2-3.
Czolem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grztus
Administrator
Dołączył: 11 Maj 2006
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Radom/Warszawa
|
Wysłany: Wto 1:51, 17 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
O mapkę niemiec się już nie martw
Co do opłat, możesz poczytać GEN 4.2 w [link widoczny dla zalogowanych]. Jest tam taki wzorek R=U*D*M, podstawiając różne samoloty i długości tras można sobie wyliczyć koszty np. dla A340 i B737 i porównać.
Okęcie nie ma takiej strony z przylotami/odlotami jak niemieckie, czy angielskie lotniska. Najlepszą stroną z rozkładem Okęcia była do niedawna strona Coddy'ego (godzina, samolot, linia i numer lotu), jednak ponieważ tworzyli ją pasjonaci, zabrakło osób chętnych aktualizować dane i już niestety odstaje mocno od rzeczywistości. Nikt z nas (tu w Warszawie) nie wie, dlaczego PPL czy władze Okęcia nie udostępniają na zewnątrz pełnego i aktualnego rozkładu lotów, który jest dostępny w sieci lotniskowej oraz w "hotelu" czyli w hotelu usytuowanym naprzeciwko Terminalu 1, w którym to zainteresowani mogą sobie ten rozkład sprawdzać. Co do Ławicy to nie wiem, bo nigdy się nie interesowałem. Proponuję zajrzeć na forum lotnictwa może tam znajdziesz jakieś aktualniejsze info.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 17:34, 17 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
A z ta mapka Niemiec? Czemu mam sie nie martwic?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grztus
Administrator
Dołączył: 11 Maj 2006
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Radom/Warszawa
|
Wysłany: Wto 19:54, 17 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Odczytaj prywatne wiadomości
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 2:36, 18 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Tak. Zgadza sie. Juz zacieram rece.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
JacquesMontreux
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 2:30, 19 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Acha jeszcze jedno pytanko odnosnie drog powietznych.
Ich uklad sie zmienia co jakis czas? Powstaja nowe albo likwiduje sie czasami jakies? Jak to bylo w latach 70-tych, 80-tych, itd?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|