Forum Forum przeniesione na www.rnavspotters.pl/forum Strona Główna Forum przeniesione na www.rnavspotters.pl/forum
Forum RNAV polish spotters
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

UL, UN, UT, UM itd.

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum przeniesione na www.rnavspotters.pl/forum Strona Główna -> Samoloty pasażerskie nad Polską
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tom634




Dołączył: 03 Cze 2006
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: EPTO, UT727, UN133

PostWysłany: Nie 16:59, 20 Sie 2006    Temat postu: UL, UN, UT, UM itd.

Witam,
co oznaczają te oznaczenia? Pytam się, bo w pewnym artykule rzeszowskich spotterów UL984 było tłumaczone jako Upper Level 984. [link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
FL350




Dołączył: 07 Lip 2006
Posty: 439
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 8:28, 21 Sie 2006    Temat postu:

tom634 napisał:
co oznaczają te oznaczenia?
Dobre pytanie!
tom634 napisał:
Pytam się
Skoro "się", to ja nie będe odpowiadał. Wink
Nie, OK, dość żartów.
Sprawa jest o tyle poważna, że nie do końca jasna. Mocno historyczna, a poddana ewolucji, która i osobom odpowiedzialnym za nazewnictwo chyba nieco wymknęła się spod kontroli i jest dziś mieszanką początkowych znaczeń dosłownych (które nawet pierwotnie opierały sie o kolory jakie drogom przypisywano na mapach lotniczych!) ze współczesną przypadkowością.

Najprościej jest, jak zwykle, w Ameryce (USA i Kanada), gdzie mamy tylko dwa desygnatory dróg:
- V (Victor) czyli dolne
- J (Jet) czyli górne

W Europie, jak zwykle, sprawa jest bardziej wyszukana. Jedno co jest pewne to znaczenie pierwszego desygnatora, czyli U. Gdziekolwiek jest, oznacza drogę górną, pochodząc rzeczywiście od angielskiego "upper".

Jednak drugi znak, czyli druga litera, mają już pochodzenie stosunkowo dowolne. Stosunkowo, bo muszą podlegać następującemu kryterium. Drogi oznaczone jako: UL, UM, UN i UP należą do regionalnej (np europejskiej) międzynarodowej sieci dróg ATS. Natomiast drogi UT nie należą, a więc są typowe dla Polski.

Zerknij na przebieg jakiejkolwiek drogi UTXXX w Polsce. Kończy się ona najdalej przy granicy państwowej. Przykładowo UT710 kończy się na SUI i po niemieckiej stronie już jej nie ma, choć inne drogi przechodzące przez SUI biegną sobie spokojnie dalej (UN858, UL867, czy UL980). Albo UT705 (na południe od Szczecina) po drugiej stronie granicy zamienia się w UZ717 ("Z" jest powszechne u Niemców, a u nas nie). Co innego, na przykład, droga ULXXX. Spójrzmy na UL984 jako przykład. To świetny "egzampl" wspólnej europejskiej drogi sieci regionalnej. Zaczyna się w zachodnich Niemczech (w okolicach Spagdahlem, blisko granicy z Luksemburgiem) i ciągnie się (przecinając Frankfurt, Pragę i południową Polskę) przez ponad 2 tysiące kilometrów, aż do okolic Doniecka we wschodniej Ukrainie (blisko granicy z Rosją).

Różne państwa w Europie oraz w Afryce, Ameryce Południowej i Australii dodają do U także inne litery, np: UA, UJ, UW, UX (typowa dla Australii), czy UZ.

Dla Rosji i Azji typowe są oznaczenia jednoliterowe, tym samym przypominające na pierwszy rzut oka nasze drogi dolne, przykładowo z literami A, B, L, czy R.

I tu jest jeszcze kolejne obwarowanie:
A/B/G/R - są częścią sieci regionalnej, ale nie należą do systemu RNAV
L/M/N/P - także są jej częścią i należą do RNAV
H/J/V/W - nie należą ani do sieci regionalnej, ani do RNAV
Q/T/Y/Z - nie należą do sieci regionalnej, ale są częścią RNAV

Dodatkowe oznaczenia których funkcje warto znać, to
desygnatory początkowe:
"K" - niskie drogi dla śmigłowców
"S" - droga dla samolotów ponaddźwiękowych (z ang. supersonic)
jak również końcowe:
"Y" oraz "Z", które wskazują na pewne procedury dotyczące kąta wykonywanych zakrętów (z promieniem wyznaczanym w milach morskich). I tak:
Y - powyżej FL200, zakręty 30-90 stopni (22.5 NM)
Z - poniżej FL190, zakręty 30-90 stopni (15 NM)

Cóż, jak widać desygnacja dróg lotniczych to nie jest prosta sprawa i genezę poszczególnych kombinacji znaków lepiej pozostawić urzędasom ICAO i FAA. Wink

Dla nas, jako spotterów, ważny jest w zasadzie tylko przebieg tych dróg, abyśmy mogli orientować się w trójwymiarowej przestrzeni w której porusza się zwierzyna, na którą to bezkrwawo polujemy...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lukasz




Dołączył: 20 Gru 2005
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krzyżowice>UL984,UM984,UN744

PostWysłany: Pon 9:12, 21 Sie 2006    Temat postu:

Witam. Temat w zasadzie wyczerpany, ale jesli moge cos dodać...
FL350 napisał:
Sprawa jest o tyle poważna, że nie do końca jasna. Mocno historyczna, a poddana ewolucji, która i osobom odpowiedzialnym za nazewnictwo chyba nieco wymknęła się spod kontroli i jest dziś mieszanką początkowych znaczeń dosłownych (które nawet pierwotnie opierały sie o kolory jakie drogom przypisywano na mapach lotniczych!) ze współczesną przypadkowością.

A mianowicie, dawniej drogi nazywały się np. G9, B45 czy R11. Te literki brały sie od kolorów, jakimi drogi te malowano na mapach w zamierzchłych czasach (B - Blue itd) i tak je też wymawiano: G9 to była Green 9, a nie Golf 9.
FL350 - jak na Ciebie przystało - super wykład Exclamation Brawo i podziw, ze miales tyle cierpliwosci, i nie załowales czasu Exclamation

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rasog




Dołączył: 20 Gru 2005
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dębica

PostWysłany: Śro 13:53, 30 Sie 2006    Temat postu:

Łukasz napisał:
Witam. Temat w zasadzie wyczerpany, ale jesli moge cos dodać...
FL350 napisał:
Sprawa jest o tyle poważna, że nie do końca jasna. Mocno historyczna, a poddana ewolucji, która i osobom odpowiedzialnym za nazewnictwo chyba nieco wymknęła się spod kontroli i jest dziś mieszanką początkowych znaczeń dosłownych (które nawet pierwotnie opierały sie o kolory jakie drogom przypisywano na mapach lotniczych!) ze współczesną przypadkowością.

A mianowicie, dawniej drogi nazywały się np. G9, B45 czy R11. Te literki brały sie od kolorów, jakimi drogi te malowano na mapach w zamierzchłych czasach (B - Blue itd) i tak je też wymawiano: G9 to była Green 9, a nie Golf 9.
FL350 - jak na Ciebie przystało - super wykład Exclamation Brawo i podziw, ze miales tyle cierpliwosci, i nie załowales czasu Exclamation


Pozdrawiam

Z oznaczeń pamiętam też H2,H3.
Wykładzik pierwsza klasa.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lukasz




Dołączył: 20 Gru 2005
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krzyżowice>UL984,UM984,UN744

PostWysłany: Śro 19:35, 30 Sie 2006    Temat postu:

A jednak, temat nie do konca wyczerpany Wink

PL-11, Dodatek 1. Rozdział 2. - Układ oznacznika
2.1 Oznacznik trasy ATS powinien składać się z oznacznika
podstawowego uzupełnionengo w razie potrzeby a)... b)...
2.2. Podstawowy oznaczik będzie składał sięz jednej litery alfabetu
i nastepującej po niej jednej liczby od 1 do 999.
2.2.1. Wyboru litery należy dokonać spośród wymienionych poniżej:
a) A, B, G, R dla tras, które stanowią cześć regionalnych sieci
tras ATS i nie są trasami nawigacji obszarowej
b) L, M, N, P dla tras nawigacji obszarowej, które stanowią część
regionalnych sieci tras ATS
c) H, J, V, W dla tras, które nie stanowią czesci regionalnych sieci
tras ATS i nie są trasami nawigacji obszarowej
d) Q, T, Y, Z dla tras nawigacji obszarowej, które nie stanowią
części regionalnych tras ATS.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
FL350




Dołączył: 07 Lip 2006
Posty: 439
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:08, 30 Sie 2006    Temat postu:

Łukasz napisał:
A jednak, temat nie do konca wyczerpany Wink
Łukasz, nie za bardzo rozumiem o co Ci chodzi. O to "1 do 999" Question

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lukasz




Dołączył: 20 Gru 2005
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krzyżowice>UL984,UM984,UN744

PostWysłany: Pią 22:19, 01 Wrz 2006    Temat postu:

FL350 - nie jestem autorem tej ustawy, pozostaje mi tylko odesłanie do lektury Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 marca 2004 r. w sprawie zasad działania służb ruchu lotniczego
(Dz. U. z dnia 17 marca 2004 r.)

Dla zainteresowanych link:
[link widoczny dla zalogowanych]

Więc z tego:
"2.1.2. Liczba znaków wymagana do utworzenia oznacznika powinna, w miarę możliwości, składać się nie więcej niż z pięciu znaków.
2.2. Podstawowy oznacznik powinien się składać z jednej litery alfabetu i następującej po niej jednej liczby od 1 do 999."
2.3. W razie potrzeby należy dodać literę uzupełniającą jako prefiks do podstawowego oznacznika, jak podano niżej:
[...]
b) U w celu wskazania, że trasa lub jej część ustalona jest w górnej przestrzeni powietrznej;

...moim zdaniem wynika, ze teoretycznie jest mozliwe oznaczenie UL1, UN12, czy też UM999 itd


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tom634




Dołączył: 03 Cze 2006
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: EPTO, UT727, UN133

PostWysłany: Nie 11:26, 03 Wrz 2006    Temat postu:

Tylko, że to jest stare. To dotyczy dróg ATS, których jest teraz chyba trzy.
Cytat:
b) L, M, N, P dla tras nawigacji obszarowej, które stanowią część
regionalnych sieci tras ATS

Czyli te "L" w przykładzie UL980 nie można rozwinąć? Ale na podstawie tej literki można określić, że to jest droga RNAV, która jest częścią drogi ATS. Ciekaw jestem jak to jest po zmianach majowych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum przeniesione na www.rnavspotters.pl/forum Strona Główna -> Samoloty pasażerskie nad Polską Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin