FL350
Dołączył: 07 Lip 2006
Posty: 439
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 12:37, 30 Wrz 2006 Temat postu: SAS stawia na Airbusa |
|
|
Skandynawskie Linie Lotnicze (wspólne przedsięwzięcie Danii, Szwecji i Norwegi, co widać po miniaturkach flag umieszczonych na kadłubach ich samolotów) SAS dokonują gruntownego unowocześnienia i przebudowy swojej floty.
Flagi państw załozycieli
Okazja jest dobra, bo w tym roku SAS obchodzi okrągłe sześćdziesięciolecie swej działalności. Już w 1940 roku potomkowie Wikingów postanowili wspólnymi siłami otworzyć połączenie między norweskim Bergen a Nowym Jorkiem. Niestety, jak wszyscy wiemy, wybuchła wojna i plan nie wypalił. Czwartego lipca 1946 roku podpisano umowę na mocy której powstał istniejący do dziś SAS. Pierwsze połączenia z Nowym Jorkiem realizowano za pomocą samolotów DC-4.
[link widoczny dla zalogowanych]
Nie była to oczywiście maszyna odrzutowa, więc podróż z Kopenhagi trwała całą dobę i wymagała międzyladowania w Szkocji (Glasgow) i w Kanadzie (Gander). SAS był też pionierem lotów nad Biegunem Północnym, na trasie Kopenhaga - Los Angeles (dziś nie latają dalej niż Seattle w stanie Waszyngton) samolotami DC-6. Również przez Fairbanks na Alasce do stolicy Japonii Tokio.
[link widoczny dla zalogowanych]
Pierwszymi odrzutowcami w skandynawskich liniach były francuskie Caravelle które rozpoczęły loty w 1959 roku. 9 lat później dołączyły do nich amerykańskie DC-8, które umożliwiły otwarcie bezpośredniego połączenia z Kalifornią.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Na krótkie trasy weszły samoloty DC-9 i tym samym SAS stał się wiernym klientem firmy McDonnell-Douglas. Do dziś zresztą w barwach Skandynawskich Linii Lotniczych latają samoloty serii MD-8X, z których niedawno wycofał się inny skandynawski operator Finnair, a nadal latają takie linie Krajów Północy jak Nordic Leisure, Fly Nordic, Sterling.dk, Snowflake, Blue1, czy Viking (częściowo zresztą na maszynach wyleasingowanych od SAS).
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W 1971 roku SAS wprowadził do swej floty jumbo-jety. Była to wersja 747-200. Dość szybko jednak zastąpiono ją maszyną od McDonnella, a mianowicie DC-10.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Gruntowna przebudowa floty rozpoczęła się w 1995 roku, gdy samoloty DC-9 zostały zastąpione nowoczesnymi boeingami 737 nowej generacji
(najpierw w wersji 600, a potem 700 i 800).
[link widoczny dla zalogowanych]
Na trasy regionalne wprowadzono kanadyjskie turbośmigłowe Dash 8.
[link widoczny dla zalogowanych]
Wraz z nadejściem nowego Millenium, SAS podjął przełomową decyzję i postawił na europejską myśl techniczną, kończąc ścisłą współpracę z USA. We flocie pojawiły się A321 na krótkie trasy, oraz A330 i A340 na trasy transkontynentalne.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W obecnym 2006 roku SAS rozwija dalej swoją flotę wprowadzając do użytku samoloty A319. Najpierw pojawiły się dwa egzemplarze pomalowane w coraz modniejsze ostatnio barwy "retro".
[link widoczny dla zalogowanych]
Dodatkowo właśnie pojawił się pierwszy A319 w standardowym malowaniu i wykonał inauguracyjny lot z Kopenhagi do Wiednia.
Następne Airbusy czekają na odbiór...
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|